Dierentuin het Stokstaartaapje
Dit was een schoolopdracht voor de HBO module Grafisch ontwerpen, betreffende een fictieve dierentuin. 
Het verhaal
Dierentuin het Stokstaartaapje is een kleine traditionele stadsdierentuin aan de rand van Sonsbeekpark in Arnhem. Met het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden en hevige concurrentie van de pretparken en de grotere dierentuinen, is de dierentuin genoodzaakt “out of the box” te denken. Met behulp van een anonieme investeerder wilt de dierentuin de dierentuinwereld op zijn kop zetten door een dierentuin te creëren die met behulp van VR en AR technologie de bezoeker meeneemt in de wereld van de dieren, zonder dat dit ten kosten gaat van het dierenwelzijn en zonder dat er extra dieren / dierenverblijven bij moeten komen. Met de “revolutionaire” veranderingen zal de dierentuin zich ook een nieuwe visuele identiteit laten aanmeten die perfect past bij de ingeslagen weg.
Te ontwerpen:
- Logo
- Iconen voor de 5 paviljoenen, waarin de dierentuin verdeeld is (roofdieren, knaaddieren, reptielen, vissen en vogels)
- Borchure (incl. copy)
Aanpak
Het Stokstaartaapje is geen bestaand dier, maar een samengevoegd woord bestaande uit stokstaartje en aapje. Aangezien het, het vak Typografie betrof, vond ik dat ik de naam als geheel moest gebruiken en niet zomaar kon opsplitsen. Daarnaast realiseerde ik me hierbij, dat als ik één van de twee dieren in het logo gebruik, ik automatisch de ander ook moet gebruiken om verwarring te voorkomen. 
Na onderzoek te hebben gedaan, had ik aan de hand van een stylescape het lettertype, het kleurenpallet en de logostijl bepaald. Aan de hand van deze keuzes ben ik tot een responsive logo gekomen, waarin tevens elementen zitten, die in een later stadium gebruikt kunnen worden voor de iconen van de 5 paviljoenen. 

Iconen voor de 5 paviljoenen
Nadat het logo ontwerpen was, ben ik direct verder gegaan met het ontwerp van de iconen voor de 5 paviljoenen. Omdat er in een later stadium ook een plattegrond ontworpen moet worden, heb ik dit alvast breder getrokken. Ik heb in deze fase alle iconen ontworpen die nodig zijn voor de plattegrond. 
De kleinste variant van het logo is gebruikt als basis voor alle iconen. Voor de basis iconen zoals toilet, informatiepunt of eetgelegenheid veranderd daardoor niet veel van de bekende symbolen. Vervolgens heb ik met lijntekeningen de 5 iconen voor de 5 paviljoenen ontworpen. Hierbij heb ik elke keer het hoofd van een bij het publiek voor de hand liggend dier gebruikt. In een latere fase heb ik ook elk paviljoen een kleur toebedeeld. 
Augmented reality illustraties
Ter voorbereiding op het ontwerp van de brochure ben ik eerst met de content aan de gang gegaan. Hiervoor het ik het concept bedacht van de augmented reality illustratie, passende bij de augmented reality techniek die de dierentuin wilt gebruiken om zich te onderscheiden van andere dierentuinen. De augmented reallity illustratie is in feiten een afbeelding van een dierentuin dier, waar een illustratie aan toegevoegd (ofwel augmented) is. Elk paviljoen zou 2 van die illustraties krijgen en daarnaast zou er ook voor de andere pagina's soortgelijke illustraties gemaakt worden. 
Het voedingsschema en de plattegrond heb ik vervolgens in dezelfde ontworpen. 
Brochure
Hiervan was een deel van het ontwerp bepaald door de eisen vanuit de opdracht:
- van elk paviljoen moesten 2 dieren uitgebeeld worden
- er moest een plattegrond komen, waarbij gebruik gemaakt werd van de iconen
- in het voederschema moest duidelijk naar voren komen welk dier wanneer gevoed wordt. 
- de brochure moest aan de hand van mock-ups gepresenteerd worden. 
- er mocht geen gebruik gemaakt worden van plaatsaanduidingstekst

Andere interessante projecten

Back to Top